Algoritmy doporučování obsahu

Facebook používá pokročilé algoritmy strojového učení k personalizaci obsahu v kanálu příspěvků (News Feed). Každý příspěvek je algoritmem ohodnocen a seřazen podle odhadované relevance pro konkrétního uživatele (Facebook tento systém nazývá „personalized ranking“ (2025 Facebook algorithm: Tips and expert secrets to succeed)). Algoritmus vyhodnocuje tisíce signálů – např. typ obsahu, popularitu, souvislost s uživatelovými zájmy, časové hledisko – a na základě predikcí řadí obsah v pořadí od nejpravděpodobněji zajímavého po méně relevantní (2025 Facebook algorithm: Tips and expert secrets to succeed) (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee).

Dle oficiálního vyjádření Facebooku vidí uživatel při otevření aplikace směs „connected“ obsahu (od přátel, skupin či stránek, které sleduje) a „recommended“ obsahu (příspěvky od zdrojů, které uživatel nesleduje) (2025 Facebook algorithm: Tips and expert secrets to succeed). U účtu bez přátel a skupin tedy veškerý organický obsah spadá do kategorie doporučených příspěvků vybíraných algoritmem (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee). V posledních letech Facebook strategicky posiluje právě tento AI-driven doporučovací systém – v kanálu zobrazuje stále více příspěvků vybraných umělou inteligencí z celého Facebooku (či Instagramu), i od autorů, které uživatel nesleduje (FB feed is 98% suggested pages and barely any friends' posts | Hacker News). Krátká videa Reels jsou jedním z formátů, které jsou takto aktivně navrhovány, v rámci snahy konkurovat zážitku personalizovaného feedu jako má TikTok (FB feed is 98% suggested pages and barely any friends' posts | Hacker News).

Typy zobrazovaných příspěvků

U nového uživatele bez přátel či členství ve skupinách čerpá Facebook obsah z jiných zdrojů, aby zaplnil jeho hlavní feed. Hlavní typy příspěvků, které se takovému uživateli zobrazují, jsou shrnuty v následující tabulce:

Zdroj/Druh obsahu Charakteristika a důvod zobrazení
Veřejné příspěvky stránek Příspěvky z Facebook Pages (veřejných stránek), které uživatel nesleduje, ale algoritmus je vyhodnotil jako atraktivní. Typicky jde o populární posty – např. virální videa, články nebo memy – které mají vysokou míru zapojení publika ([More Control and Context in News Feed
Doporučené příspěvky ze skupin Obsah z veřejných skupin, ve kterých uživatel není členem. Algoritmus může doporučit příspěvek z určité skupiny, pokud je dané téma populární nebo pokud jej vidí mnoho lidí v okolí uživatele ([More Control and Context in News Feed
Reels (krátká videa) Krátká videa formátu Reels (případně další videa z platformy Facebook Watch). Jde o videoklipy často od tvůrců, které uživatel nesleduje – jsou však vysoce virální nebo trendující. Facebook je zařazuje do feedu díky AI, která upřednostňuje poutavý video obsah s vysokou sledovaností ([FB feed is 98% suggested pages and barely any friends' posts
Další navrhované příspěvky Různé doporučené příspěvky od lidí, stránek či skupin, které nespadaly do výše uvedených kategorií. Může jít např. o veřejný příspěvek jiného uživatele na populární téma, příspěvek z okruhu témat, o která Facebook odhaduje zájem, apod. Tyto návrhy se objevují pod označením „Suggested for you“ (Doporučeno pro vás) a nejsou placené – jsou vybírány na základě algoritmu dle relevance pro uživatele ([More Control and Context in News Feed

Poznámka: Uživatel bez sociálních vazeb je často také bombardován doporučeními, koho si přidat do přátel nebo jaké stránky sledovat, aby si „zaplnil” svůj okruh kontaktů. Tyto návrhy však nejsou příspěvky ve feedu, nýbrž samostatné prvky rozhraní.

Faktory ovlivňující výběr příspěvků

Algoritmus bere v potaz různé faktory, aby rozhodl, které doporučené příspěvky konkrétnímu uživateli zobrazit. Mezi klíčové patří zejména:

  • Poloha uživatele: Facebook sleduje geografickou polohu (např. podle profilu nebo IP adresy) a podle ní může zařadit obsah populární v daném regionu. Uživatel tak může vidět příspěvky, které jsou oblíbené mezi lidmi v jeho okolí (More Control and Context in News Feed | Meta) – např. lokální zprávy, regionálně trendující videa či příspěvky ve stejném jazyce.

  • Předchozí aktivita: Pokud uživatel již projevil nějaký zájem (např. klikl na určitý příspěvek, dal „To se mi líbí“ stránce nebo sledoval video určitého tématu), algoritmus toho využije. Na základě souvisejících témat mu začne nabízet další obsah z podobného okruhu (More Control and Context in News Feed | Meta). Například pokud nový uživatel zhlédne video s basketbalem, může se mu začít častěji doporučovat sportovní obsah. U zcela nového účtu bez aktivity jsou tyto signály nulové – zpočátku se tedy zobrazí spíše obecně populární obsah, dokud si algoritmus nenasbírá data o preferencích.

  • Zařízení a technické parametry: Způsob, jakým uživatel Facebook používá, také hraje roli. Algoritmus bere v úvahu např. rychlost připojení a typ zařízení (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee). Pokud zjistí, že uživatel má pomalejší internet, může omezit množství datově náročných videí. Na mobilním zařízení mohou být naopak více akcentovány formáty optimalizované pro telefon (např. vertikální videa Reels). Čas používání (denní doba) je dalším signálem – Facebook může přizpůsobit obsah i podle toho, kdy je uživatel aktivní (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee).

  • Globální popularita příspěvků: Jak již bylo zmíněno, celková angažovanost daného příspěvku (počty lajků, komentářů a sdílení) výrazně ovlivňuje, zda jej Facebook doporučí dál. Příspěvky s vysokou mírou interakcí mají větší šanci, že je algoritmus vybere a ukáže novým lidem (More Control and Context in News Feed | Meta). Tím je zajištěno, že uživatel vidí obsah, který ostatní považují za zajímavý (byť on sám dotyčný zdroj nesleduje).

Role reklam a sponzorovaného obsahu

Reklamy tvoří nedílnou součást Facebook feedu pro každého uživatele – tedy i pro toho, který nemá žádné přátele či sledované stránky. Tyto sponzorované příspěvky jsou zřetelně označeny (štítkem „Sponzorováno“) a jsou vybírány odlišným mechanismem než organické doporučené příspěvky (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee). Zatímco organický obsah vybírá algoritmus podle relevance, reklamy jsou zobrazovány na základě cílení inzerentů. Facebook o novém uživateli zná alespoň základní údaje (věk, pohlaví, lokalitu) z registrace, případně zařízení či jazyk – na základě těchto demografických a kontextových informací mu může zobrazovat reklamní sdělení, která inzerenti cílí na danou širší skupinu. I bez historie aktivit tedy uživatel uvidí reklamy, které odpovídají obecnému profilu do něhož spadá (např. reklamy populární v jeho regionu či kategorii věku).

Vzhledem k absenci osobních příspěvků je možné, že podíl reklam a navrhovaného obsahu bude v feedu takového uživatele velmi vysoký. Facebook se snaží udržet uživatele zaujatého, a tak mezi doporučené organické příspěvky pravidelně vkládá i reklamy. Někteří uživatelé dokonce pozorují, že „prakticky každý druhý příspěvek“ v kanálu jsou reklamy či náhodné návrhy místo příspěvků přátel (FB feed is 98% suggested pages and barely any friends' posts | Hacker News). Facebook tak jednak poskytuje novému uživateli obsah k prohlížení, jednak maximalizuje prostor pro zobrazení placeného obsahu (který je zdrojem jeho příjmů). Je důležité zmínit, že doporučené příspěvky samy o sobě nejsou placené – jsou vybírány algoritmem dle zájmů a popularity, zatímco reklamy jsou zvláštní kategorie obsahu placeného inzerenty (Facebook Algorithm Explained: 2025 Insights - SocialBee). Uživatel může postupně ovlivnit, kolik doporučovaného obsahu a jaké reklamy uvidí (skrýváním nezajímavých příspěvků, nastavením preferencí obsahu či instalací rozšíření blokujících reklamy), ale zcela se jim nevyhne, zvláště pokud nemá vlastní síť přátel, která by feed zaplnila přirozeně.